تفاوت بین سه مفهوم آبگریز ، ضد آب و مقاوم در برابر آب چیست؟

پارچه آب گریز شده

 

در بسیاری از فروشگاه ها و صنایع و به طور کلی در سطح وب تا به حال از واژه هایی مثل:

ضد آب 

مقاوم در برابر آب

آبگریز

مقاوم در برابر پاشش آب

نفوذ ناپذیر توسط آب

به دفعات استفاده شده. با این حال بسیاری از افراد تفاوت این اصطلاحات را نمیدانند و به اشتباه تصور میکنند تمام این کلمات به یک معنی میباشند!

ولی این اصطلاحات تفاوت های زیاد دارند ولی و وجه اشتراکاتی نیز دارند مثلا تمام این اصطلاحات درجاتی از مقاومت به آب را بیان میکنند. در این مقاله به بررسی تک به تک و تفاوت دهای این اصطلاحات با یکدیگر میپردازیم.

 

ضد آب یعنی چه؟

 

عمومی ترین واژه در این موضوع واژه ( ضد آب ) میباشد. واژه ضد آب بیشترین جامعیت را دارد ولی متاسفانه دلیل اصلی این جامعیت بیشتر استفاده اشتباه از این واژه میباشد!!! ضد آب بودن میتواند به دو معنی به کار برود.

معنی اول و مهم تر این است که چیز یا اشیائی که کلمه ضد آب برای آن به کار رفته است در صورت تماس با آب آسیب نخواهد دید و پس از حذف آب از سطح یا داخل آن به مانند قبل بدون آسیب و خرابی عملکرد خود را انجام میدهد. از نمونه های وسایلی که این قابلیت را دارند میتوان به لباس های معمولی و خودرو و ... اشاره کرد.

معنی دوم این است که آب علاوه بر این که به اشیا ، دستگاه یا وسیله آسیب نمیزند به داخل آن نیز نفوذ نمیکند که این معنی میتواند مترادف با واژه ( نفوذ ناپذیر در برابر آب ) نیز باشد از نمونه وسایلی که این ویژگی را دارند میتوان به ظروف درب دار پلاستیکی ، پلاستیک فریزری ، لاستیک ماشین ، پوشش های ضد آب سطوح ، عایق های ضد آب پشت بام و بعضی از ساعت ها و... اشاره کرد

 

ساعت ضد آب

 

به این موضوع باید توجه کرد که مققاومت در برابر فشار ارتباط مستقیم با ضد آب بودن ندارد به همین دلیل ممکن است که یک ساعت با این که کاملا ضد آب است ولی در عمق های زیاد آب به دلیل فشار خیلی زیاد خرد شود !

از ویژگی ( ضد آب ) الزاما باید برای وسایل و اشیائی که کاملا این ویژگی را دارا میباشند استفاده کرد یعنی آب یا اصلا به آن آسیب نمیزند یا این که علاوه بر عدم آسیب به داخل آن نیز راه پیدا نمیکند. متاسفانه در خیلی از صنایع میبینیم که به اشتباه از واژه ضد آب برای اشیائی مثل موبایل و ساعت های هوشمند استفاده میشود در حالی که در اغلب موارد این وسایل صرفا مقاوم در برابر آب هستند نه ضد آب !!!

 

مقاوم بر برابر آب به چه مفهوم است؟

 

مقاومت در برابر آب همانطور که از نامش مشخص است یعنی به خراب شدن یا نفوذ توسط آب مقاومت میکند ولی تفاوت اصلی آن با ( ضد آب ) بودن این است که مقاومت در برابر آب دارای محدوده مشخصی است . که معمولا از مقاومت در برابر پاشش آب گرفته تا مقاومت در برابر غرق شدن تا عمق مشخص مثلا 10 متر یا بیشتر ادامه پیدا میکند. اکثر وسایلی که ما آن ها را به عنوان ضد آب میشناسیم در این دسته جای میگیرند مثل موبایل ، اغلب ساعت ها ، لباس های بارانی و ...

 

گوشی مقاوم در برابر آب

 

آبگریزی به چه معناست؟

 

آبگریز بودن به معنی دافع آب یا ترس از آب میباشد. واژه آبگریز علمی ترین و تخصصی ترین واژه در مقایسه با واژه های دیگر میباشد. عموما از اصطلاح آبگریزی برای پوشش های بیرونی  وسایل و سطوح استفاده میشود.

به طور خلاصه میتوان گفت در پوشش های آبگریز از موادی استفاده میشود که بین ملکول هایشان و ملکول های آب دافعه بین ملکولی وجود دارد این مواد در خیلی از موارد با فناوری نانو ساخته میشوند که هزینه بالایی نیز دارد. در طبیعت هم موادی با سطح آب گریزی میتوان یافت برای نمونه میتوان از روغن ها ، پوشش بعضی از گیاهان و سطح بال پرندگان و پروانه ها نام برد.

 

لباس ضد آب

 

یکی از بهترین  کاربرد های این نوع پوشش ها را میتوان استفاده در البسه و پارچه ها دانست زیرا پارچه ای که که آبگریز باشد علاوه بر خیس نشدن کاملا قابل تنفس است در حالی که پارچه هایی که کاملا ضد آب هستند قابلیت عبور هوا از خود را ندارند. این ویژگی میتواند بسیار مفید باشد زیرا بر خلاف لباس هایی که کاملا ضد آب هستند و بسیار گرم و بدون تهویه هستند میتوان لباس هایی با تهویه مناسب و آبگریزی تولید کرد.

ما در گروه شکیل با افتخار اعلام میکنیم که با بهره گیری از فناوری نانو محصولی جهت آبگریز نمودن پارچه و البسه تولید نموده ایم که جهت خرید و اطلاعات بیشتر میتوانید اینجا کلیک کنید

 

پارچه آبگریز

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید