۱۵ قدم تا رنگ کردن حرفه ای دیوار خانه

 

نقاشی کردن دیوار خانه

 

احتمالا برای شما هم پیش آمده که رنگ دیوار های قسمتی از منزلتان تیره یا کدر یا حتی پوسته پوسته شده باشد؟ این وضعیت میتواند در ظاهر منزل شما و حتی روحیه شما تاثیر منفی بگذارد! یا حتی احتمالا برای شما پیش آمده است که با این که رنگ منزل شما آسیبی ندیده است به دلیل ایجاد تنوع یا تغییر دکوراسیون بخواهید رنگ بخشی یا همه ی دیوار های خانه را تغییر دهید.

به طور معمول در این شرایط اولین چیز هایی که به ذهنتان میرسد هزینه نقاشی ساختمانی و پیدا کردن نقاش ساختمان است. ولی شما باید بدانید که نقاشی دیوار خانه کار مشکلی نیست و در صورت رعایت مواردی که در این مقاله گفته شده است میتوانید به کمترین هزینه و بهترین نتیجه خودتان مثل یک حرفه ای دیوار اتاقتان را رنگ کنید !!!

 

چگونه دیوار های یک اتاق را رنگ کنیم

 

ما در این مقاله نکات و موارد اصولی که باید قبل ، هنگام و بعد از نقاشی رعایت کنید به شما یاد میدهیم تا بهترین نتیجه را در رنگ آمیزی دیوار خود دریافت کنید

 

1. محاسبه مقدار رنگ مورد نیاز

 

شما در اولین قدم باید محاسبه کنید که چه مقدار رنگ نیاز دارید برای رنگ آمیزی دیوار های اتاق. جواب این محاسبه رابطه مستقیم با هزینه تمام شده نقاشی دارد. درست است که شما هزینه ای برای دستمزد رنگ آمیزی دیوار ها نمی پردازید ولی رنگ مورد استفاده بیشترین هزینه از مخارج رنگ آمیزی را در پی دارد که طبیعتا قابل حذف نمیباشد!

برای محاسبه مقدار رنگ مورد نیاز اولین قدم محاسبه مساحت دیوار های مورد نظر میباشد. برای این کار در صورت این که با یک اتاق مستطیل یا مربعی رو برو باشیم باید طول و عرض اتاق را اندازه بگیرید. بهترین روش اندازه گیری با انواع متر میباشد ولی میتوان با قدم برداشتن هم اندازه حدودی را به دست آورد. اندازه هر قدم برای یک شخص بزرگسال حدود یک متر میباشد.

پس از اندازه گیری طول و عرض باید طول و عرض را با هم جمع کرده و سپس مقدار به دست آمده را دو برابر کنید این گونه محیط اتاق مورد نظر به دست می آید. سپس باید محیط اتاق را در ارتفاع سقف ضرب کنیم تا مساحت دیوار های اتاق به دست بیاید. بهترین راه برای اندازه گیری ارتفاع سقف استفاده از متر میباشد ولی اگه به متر دسترسی ندارید  باید بدانید که سقف های با ارتفاع متوسط معمولا 2.5 متر ارتفاع دارند البته ما پیشنهادمان همان اندازه گیری با متر میباشد.

بهتر است اگه تعداد درها و پنجره ها زیاد نیست مقدار به دست آمده را به عنوان مساحت نهایی در نظر بگیرید ولی در صورت تعداد زیاد پنجره و در میتوان جهت جلوگیری از اضافه آمدن رنگ خریداری شده مساحت در ها و پنجره ها را از مقدار به دست آمده کم کرد.

پس از اندازه گیری مساحت سطح نوبت به محاسبه مقدار رنگ میرسد بهترین کار این است که هنگام خرید رنگ با نگاه کردن به مشخصات آن یا سوال از فروشنده مقدار پوشش رنگ را به دست آورید ولی با این وجود بیشتر رنگ های موجود در بازار به ازای هر لیتر رنگ 10 تا 12 متر مربع را پوشش میدهند. با تقسیم مساحت دیوار ها بر پوشش رنگ مورد نظر مقدار لیتر رنگ مورد نیاز به دست می آید.

 

2 . نوع رنگ و طیف رنگی مورد نظر را انتخاب کنید

 

در این مرحله به طور خلاصه باید ببینید که میخواهید دیوار اتاقتان چه رنگی شود؟ براق باشد یا مات؟ در برابر رطوبت چقدر مقاومت داشته باشد؟

شما برای نوع رنگ چند انتخاب معمول مثل رنگ روغنی ، رنگ پلاستیک و رنگ اکریلیک و ... دارید که میتوانید بسته به نیاز خود با مشورت متخصص ها یکی از آن ها را انتخاب کنید. با توجه به این که رنگ آمیزی با رنگ پلاستیک و اکریلیک به دلیل پایه آب بودن راحت تر میباشد و همچنین زود تر خشک میشوند پیشنهاد ما یکی از این دو رنگ بسته به نیاز شما میباشد

همچنین با توجه به سلیقه خود میتوانید یکی از انواع براق ، نیمه براق و مات را انتخاب کنید که این مورد بیشتر سلیقه ای است.

و در نهایت باید ببینید چه رنگی از طیف رنگی موجود در بازار برای شما بهتر است. این مورد را باید با در نظر گرفتن رنگ دکوراسیون اتاق و سایر دیوار های خانه و میزان نور طبیعی اتاق و همچنین سلیقه شخصی خود انتخاب کنید. برای انتخاب طیف رنگی نیز میتوانید از کارشناسان این حوزه کمک بگیرید.

فقط حتما دقت کنید برای مکان هایی مثل آشپزخانه ، حمام و سایر مکان هایی که دیوار ها برخورد زیادی با رطوبت دارند حتما از رنگ های قابل شستشو و مقاوم در برابر آب استفاده کنید.

 

3 . ابزار مورد نیاز نقاشی دیوار را بخرید

 

 

شما باید از قبل برنامه ریزی کامل داشته باشید چون اگر هنگام اجرای نقاشی متوجه شوید که ابزار کافی و لازم را ندارید بسیار بد میشود!!! حداقل لوازمی که شما نیاز دارید برای رنگ آمیزی دیوار عبارت اند از :

  • سطل برای رنگ ( میتوانید از سطل خود رنگ که از فروشگاه خریداری کرده اید هم استفاده کنید )
  • قلم مو و غلطک رنگ ( برای راهنمایی جهت انتخاب قلم مو و غلطک اینجا کلیک کنید ) 
  • پرایمر ( در صورتی که سطح دیوار از قبل دارای رنگ نمیباشد باید حتما از پرایمر زیر کار اتفاده کنید )
  • آب و شوینده و حلال رنگ ( درصورت پایه غیر آب )
  • سینی نقاشی
  • نوار چسب و پلاستیک یا روزنامه ( برای پوشاندن قسمت هایی که نمیخواهید رنگی شود )
  • بتونه آماده ( در صورت داشتن منفذ و سوراخ یا پریدگی رنگ های قبلی )
  • تیغ شیشه پاک کن
  • سمباده متوسط

 

ابزار مورد نیاز نقاشی دیوار

 

4 . انتخاب ساعت مناسب برای رنگ کاری

 

ترجیها باید در ساعات اولیه روز وقتی که نور طبیعی وجود دارد رنگ آمیزی کنید چون نور طبیعی به دلیل یک نواخت تر بودن و شدت مناسب بهتر از نور لامپ میتوان نقص های نقاشی دیوار را آشکار کند و باعث تمیز و مرتب تر شدن نتیجه کار خواهد شد.

 

5 . محیط اطراف را خلوت کنید

 

حال که شما مقدار رنگ مورد نیاز و ابزار لازم را فراهم کردید باید مناطق اطراف دیوار هایی که میخواهید رنگ کنید آماده کنید. بهترین استراتژی این است که تمام لوازمی که نمیخواهید رنگ روی آن ها بریزد را از دیوار ها دور کنید. بهتر است حتما همین کار را بکنید چون هر چقدر هم احتیاط کنید که رنگ روی جایی نپاشد ریختن رنگ در محاط هنگام رنگ آمیزی دیوار ها امری اجتناب ناپذیر است. اگه وسایلی که نزدیک منطقه نقاشی قرار دارند قابل جابجایی نیستند یا جابجایی آن ها مشکل است پیشنهاد اکید میکنیم با یک پلاستیک بزرگ ( که از فروشگاه های رنگ و ابزار فروشی میتوانید تهیه کنید ) آن ها را کاملا بپوشانید. البته با روزنامه نیز میتوان این کار را کرد ولی به دلیل جنس کاغذ و فواصل بین روزنامه ها امکان این که رنگ از روزنامه عبور کند و مبلمان گرانقیمتتان را کثیف کند زیاد است !!!

درضمن جهت اگه در اتاق فضای کافی برای بردن وسایل ندارید بهتر است تمام وسایل را در مرکز اتاق جمع کرده و روی آن ها را به پلاستیک یک تکه بپوشانید.

 

6 . آماده سازی سطح دیوار

 

بعد از این که همه چیز را پوشاندید و محیط اطراف آماده شد حال نوبت به آماده سازی دیوار های مورد نظر میرسد. دیوار قبل از رنگ کاری باید کاملا عاری از گرد و خاک ، تار عنکبوت ، چربی و هرگونه کثیفی که مانع چسبیدن مستقیم رنگ جدید شود باشد. باید قبل از نقاشی تمام این موارد را برطرف کنید میتوانید با شوینده های چربی و دستمال و آب و تیغ شیشه پاک کن این عمل را انجام دهید.

پس از تمیز کردن دیوار نوبت به صاف و یکنواخت کردن دیوار میرسد باید تمام برآمدگی های دیوار را با سمباده یا تیغ شیشه پاک کن برطرف کنید و سپس تمام حفره و ترک ها و فرو رفتگی ها را با بتونه آماده ( که میتوانید از فروشگاه های رنگ و ابزار تهیه کنید ) پر کرده و سطح آن را قبل و پس از خشک شدن کاملا صاف کنید. 

توجه کنید که حتما باید صبر کنید که تمام بتونه ها خشک شود و سپس رنگ آمیزی را انجام دهید.

 

بتونه کردن دیوار خانه قبل از رنگ کردن

 

7 . قسمت هایی که نمیخواهید رنگ شود را بپوشانید

 

پس از این که سطح دیوار کاملا صاف و یکدست شد باید قسمت هایی که نمیخواهید رنگ شود مثل پریز ها و چراغ های متصل به دیوار و لبه های کمد و سایر تزئینات متصل به دیوار را با نوار چسب بپوشانید. البته پیشنهاد ما این است که هر قسمتی که قابل باز شدن هستند مثل پریز ها را از دیوار جدا کرده تا از این که رنگی نمیشوند مطمئن شوید.

 

 

نوار چسب برای رنگ کردن دیوار خانه

 

8 . درصورت نیاز به آستر پرایمر آن را اعمال کنید

 

اگر دیوار نیاز به اعمال پرایمر یا همان آستر زیر کار داشت باید قبل از اجرا رنگ آمیزی با غلطک و قلم مو آستر را اعمال کنید. ترجیها برای راحتی کار از غلطک استفاده کنید و از یک قلم مو کوچک برای شکاف ها ، گچبری ها و گوشه ها استفاده کنید.

پس از اعمال آستر پرایمر حتما باید چند ساعت منتظر بمانید تا کامل خشک شود.

اعمال آستر باعث دوام و عمر بیشتر و همچنین ظاهر یکنواخت تر نتیجه نقاشی خواهد شد.

 

9 . رنگ خود را در سینی بریزید

 

پس از این که درب قوطی اصلی رنگ را باز کردید باید ببنین که رنگ مورد نظر نیازی به رقیق سازی دارد یا نه ؟ پاسخ به این سوال را میتوانید از توضیحات روی قوطی یا سوال از فروشنده یا کارشناسان مربوطه بیابید. درصورتی که رنگ نیاز به رقیق سازی نداشت ابتدا رنگ را هم زده و سپس مقداری از آن را داخل سینی رنگ مخصوص بریزید. حتما هواستان باشد که تمام رنگ را به یک باره داخل سینی رنگ نریزید و این کار را در چند مرحله طی فرایند رنگ آمیزی انجام دهید. اگر رنگ نیاز به رقیق کردن داشت ابتدا مقدار مشخصی از رنگ را در سطل دیگر بریزید که سپس حلال مخصوص که میتواند آب یا تینر باشد را به مقدار توصیه شده به آن اضافه کرده و حتما قبل از انتقال به سینی آن را کاملا هم بزنید تا کاملا یک دست شود.

 

ریختن رنگ نقاشی خانه در سینی رنگ

 

10 . از گوشه ها و حفره ها شروع کنید

 

ابتدا بهتر است که با یک قلم مو کوچک شروع به رنگ کردن گوشه ها ، لبه ها ، حفره ها و جاهایی که نوار چسب چسابنده اید کنید زیرا رنگ کردن این مناطق به دلیل بزرگی غلطک رنگ سخت بوده و نتیجه با کیفیتی به وجود نمی آورد. وقتی قلم مو خود را داخل رنگ فرو میبرید حتما با لبه سینی یا سطل رنگ اضافه آن را جدا کنید تا با چکه کردن رنگ جلوی کثیف شدن دیوار و زمین رابگیرید و در مصرف رنگ صرفه جویی کنید.

 

11 . از بالا به پایین رنگ کنید

 

همیشه یادتان باشد اول مناطق بالایی را رنگ کنید و سپس پایینی. مثلا اگه سقف هم نیاز به نقاشی دارد اول سقف را رنگ کرده و سپس دیوار را رنگ بزنید. چون اگر برعکس عمل کنید ممکن است قطرات رنگ هنگام رنگ کردن قسمت های بالایی یا سقف روی قسمت های پایینی که قبلا رنگ زده ای بریزد که این طور کار شما کاملا خراب میشود!!!

 

12 . از تکنینک WM برای رنگ زدن سایر قسمت ها استفاده کنید

 

پس از رنگ زدن گوشه ها و حفره ها با قلم مو وقت این است که بروید سراغ غلطک رنگ. غلطک رنگ را داخل قسمت عمیق سینی رنگ بزنید تا کاملا به رنگ آغشته شود سپس روی قسمت کم عمق سینی که از رنگ بیرون است بکشید تا رنگ اضافه آن خارج شود. غلطک رنگ را به صورت حرکات W و سپس M شکل رفت و برگشتی روی دیوار بکشید تا تمام مناطق دیوار را کاملا پوشش دهد. تکنینک WM یک تکنیک مناسب برای پوشش کامل و یکنواخت رنگ روی دیوار میباشد.

 

شیوه رنگ آمیزی دیوار

 

13 . یکی بار دیگر رنگ بزنید

 

بیشتر رنگ ها برای پوشش کامل نیاز به دو لایه رنگ آمیزی دارند

اخطار: حتما قبل از زدن لایه دوم رنگ چند ساعت صبر کنید تا رنگ قبلی خشک شود

 باید قبل از زدن لایه دوم چند ساعت به لایه اول فرصت دهید تا خشک شود در غیر این صورت هنگام زدن لایه دوم ، لایه اول از دیوار کنده شده و کار شما به طور کامل خراب میشود و احتمالا باید با یک نقاش حرفه ای برای پاک کردن خراب کاری خود تماس بگیرید!!!!

 

14 . گردش هوای مناسب را فراهم کنید

 

تهیویه مناسب از دو جهت مهم است اول این که بعضی رنگ ها مثل رنگ های روغنی بوی بسیار شدیدی دارند و میتوانند باعث آزار و حتی مشکلات تنفسی برای شما شوند. دوم هم تهویه مناسب میتواند سرعت خشک شدن رنگ را افزایش دهد

 

15. کار را تمام کنید

 

برای حداقل 24 ساعت فرصت خشک شدن به رنگ بدهید. سپس تمام نوار چسب ها را جدا کنید و پریز ها و متعلقاتی که از دیوار جدا کردید را سر جای خود ببندید. درصورتی که جایی را خراب کرده اید سعی کنید با باقی مانده رنگ ها درست کنید. سپس رنگ هایی که روی خود و دستانتان و محیط ریخته ای را به حلال مناسب مثل آب و صابون یا تینر ( بسته به رنگ مورد استفاده ) تمیز کنید. دیوار را به آرامی لمس کنید تا مطمئن شوید که رنگ کاملا خشک شده باشد.

حالا عقب بایستید و به دیوار هایی که به صورت حرفه ای و با کمترین هزینه نقاشی کردید بنگرید و خودتان را تحسین کنید و از نتیجه لذت ببرید

 

نقاشی اتاق منزل

 

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. شما میتوانید جهت مشاوره و تهیه رنگ مورد نیاز خود به فروشگاه گروه شکیل مراجعه کنید و از تخصص کارشناسان ما استفاده کرده و ملزومات مورد نیاز نقاشی ساختمانی را به صورت آنلاین تهیه فرمایید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید