تینر فوری و تینر روغنی چه تفاوتی دارند؟

 

تینر فوری و رنگ فوری

 

از رایج ترین ابهاماتی که افراد علاقه مند به مبحث رنگ آمیزی ساختمان یا حتی بعضی از نقاشان حرفه ای! ساختمانی دارند این است که تینر هایی که در بازار برای رنگ ها وجود دارد دقیقا چه تفاوتی با هم دارند؟ یا اینکه چرا ما نمیتوانیم رنگ روغنی را با تینر فوری رقیق کنیم؟

این ابهام میتواند در شرایطی باعث خسارت سنگین مالی و زمانی نیز بشود. مثلا هنگامی که میخواهید دیوار های خانه خود را رنگ کنید اگر تینر اشتباهی را استفاده کنید احتمالا تمام زحماتتان و رنگ هایی که خریداری کردید را هدر خواهید داد.

 

تینر روغنی

 

چرا از تینر استفاده میکنیم؟

 

دلیل اصلی استفاده از تینر ها رقیق کردن رنگ ها و کمک به سریع تر خشک شدن آن هاست. به دلیل ماهیت حلالیت تینر میتوان استفاده های دیگری نیز از آن در صنایع داشت. همچنین در بعضی مواقع از آن ها در خانه ها برای تمیز کردن وسایل رنگی یا پاک کردن چربی ها ، چسب ها و بعضی دیگر از مواد شیمیایی استفاده میشود. برای نام بردن معروف ترین نمونه های این مایع شیمیایی میتوان به مواردی مثل: تینر فوری ، تینر روغنی ، تینر اپوکسی ، تینر پلی اورتان و .... اشاره کرد.

در این مقاله به مقایسه دو مورد معروف تر تینر یعنی تینر فوری و تینر روغنی میپردازیم.

 

تینر فوری

 

یکی از مهم ترین حلال های صنعتی برای رنگ تینر فوری میباشد که به طور کلی میتوان گفت همان طور که از نام تینر فوری پیداست برای رنگ های فوری کاربرد دارد میتواند رنگ های فوری را رقیق کند. علت نامگذاری رنگ فوری این است که این رنگ ها زود تر از سایر رنگ ها خشک میشوند. علت این موضوع نیز این است که تینر فوری به شدت فرار است و سرعت تبخیر آن بسیار بالاست به طوری که اگر روی دستتان بریزد احساس سرما میکنید که ناشی از فرایند گرما گیر تبخیر میباشد. از رنگ های فوری میتوان به کیلر و سیلر و رنگ ماشینی و ... اشاره کرد.

 

تفاوت تینر روغنی و فوری

 

تینر روغنی

 

تینر روغنی نیز نوع مشهور دیگر از خانواده تینر هاست. در این مورد هم همانطور که از نامش پیداست از تینر روغنی برای حل کردن یا رقیق کردن رنگ های آلکیدی یا همان رنگ روغنی استفاده میشود. از رنگ های روغنی علاوه بر پوشش دیوار های گچی برای پوشش فلزات نیز استفاده میشود. اگر پنجره های خانه شما فلزی است و رنگ شده نیز میباشد به احتمال زیاد با رنگ روغنی رنگ شده است. البته تمام رنگ های روغنی که در اطرافتان پیدا میکنید با تینر روغنی رقیق نشده اند چون خیلی از نقاشان ساختمانی به جای تینر روغنی از بنزین استفاده میکنند علت این کار این است که بنزین تبخیر بیشتری از تینر روغنی دارد و باعث تسریع خشک شدن رنگ میشود. البته باید این را هم در نظر داشت که اشتعال بنزین بسیار بیشتر از تینر روغنی است و در صورتی که در این کار مهارت کافی ندارید با احتیاط قدم بردارید !!!! 

 

ظرف تینر فوری و روغنی

 

تفاوت رنگ و بو تینر ها

 

با این که هر دو تینر از جهاتی هم شبیه اند ولی روش هایی وجود دارد که بتوان این دو را از هم تشخیص داد. یکی از بهترین روش ها بوی تینر است. تینر فوری بویی شبیه به بوی لاک پاک کن یا حلال استون دارد ولی تینر روغنی بویی شبیه به نفت سفید دارد. تینر فوری و روغنی تفاوت جزئی در رنگ نیز دارند. تینر فوری بیشتر شبیه آب است و کاملا سفید و شفاف است ولی تینر روغنی کمی زرد و مات تر است.

درضمن اگر هر دو تینر را روی دستتان بریزید مشخصه تینر فوری سرد شدن دستتان ( به دلیل تبخیر سریع) و مشخصه تینر روغنی حالت چربی آن است.

 

تمیز کردن قلم مو رنگ با تینر

 

تفاوت در خطرات هنگام استفاده

 

تنفس بوی هر دو تینر در فضای بسته میتواند برای سیستم تنفسی شما خطرناک و آسیب رسان باشد. بنابر این توصیه اکید میکنیم که در فضایی که گردش هوا ندارد از هیچکدام از تینر ها استفاده نکنید.

از نظر اشتعال پذیری تینر روغنی و فوری تفاوت زیادی دارند. تینر روغنی به سختی آتش میگیرد حتی در بسایری از موارد در دمای محیط اگر آن را مستقیما آتش بزنید آتش نمیگیرد!!! ( البته توصیه میکنیم این مورد را آزمایش نکنید) ولی تینر فوری بسیار بسیار اشتعال پذیر است و با کوچکترین جرقه یا آتشی میتوان آتش بگیرد. پس هنگام کار با تینر فوری چند برابر احتیاط کنید

تینر ها به علت این که بسیاری از چربی ها را در خود حل میکند برای پوست ما نیز مضر اند و در برخورد زیاد و طولانی مدت میتواند آسیب جدی به پوست ما وارد کنند.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید